söndag 11 juli 2010

Vansbrosimningen




Idag blev det då äntligen dags för nästa utmaning, Vansbrosimningen. Simträning innan kunde ju definitivt har varit mer, men jag har iaf varit i badhuset 3 ggr och simmat i sjön 1 ggr. Som längst har jag simmat 2 km.

Upp och väcka familjen för en gemensam frukost innan vi sätter oss i bilen och far mot Vansbro. Solen skiner och det är varmt. Resan dit gick bra. Ingen trafik alls i stort sett. Fick även en bra parkering när vi kom fram. När vi parkerat bilen kom det några bekanta från Hammarö, där mannen och en av sönerna skulle simma, och parkerade sin bil. Men de skulle starta dryga timmen före mej.

I år kunde man hämta ut startbeviset i målområdet, vilket var mycket bättre än det tidigare stället. Då fick man gå nå'n km in i samhället till någon idrottshall, medan man nu kom direkt från parkeringen till målområdet.
Efter att startbeviset var hämtat så passade jag på att äta lite mat. Det fanns bl a en pastarätt som jag beslutade mej för. Mycket gott!

Solen sken även i Vansbro! Det var så hett! Vattentemperaturen i Västerdalälven måste har varit närmare 20 grader.



Det blev promenad efter järnvägen bort mot startområdet. Väl framme dags att byta om till våtdräkten, som var alldeles för varm att ha på sig på land, och på med tidtagningschipet. Jag bara längtade i vattnet! Sedan efter lite väntan var det dags för min startgrupp att registrera sig. Då åkte den obligatoriska badmössan på. Min startgrupp hade vita mössor.
När man väl kom igenom registreringen var det dags för uppvärmning á la Friskis. Detn uppvärmningen kändes onekligen helt onödig. En del gjord några tappra försök till att jympa i våtdräkt. Jag försökte ett tag, men gav sedan upp. Alldeles för varmt!

Man kunde välja om man ville ligga i vattnet eller starta från stranden. Det blev att jag klev i från stranden. Hamnade så till. Väl i vattnet var det så mycket folk. Det hade nog lönat sig att tränga sig långt fram för att överhuvudtaget kunna ta några simtag. Efter några hundra meter så fanns det lite bättre plats att simma på. Försökte att hålla mej lite mer åt mitten av älven, där det inte var lika trångt.


Vattentemperaturen kändes helt ok. Ingen krampkänsla någonstans (brukar inte ha problem med det). Hade bra flyt i simningen. Hade innan svårt att bestämma mej om jag skulle ha mina vanliga glasögon på mej eller inte. Ville helst inte, men jag ser ju så fruktansvärt dåligt utan dom. Men jag valde bort dom. Det skulle stå på några bojar längs vattnet hur långt vi hade kvar till mål. Dom såg jag aldrig…
Tänkte jag skulle fråga någon, men vips så var vi framme vid ”kurvan”, alltså där man simmar upp i Västerdalälven. Innan hade vi simmat i Vanån. Där i kurvan såg jag att det var 900 m kvar. Då kändes det genast som om mål var alldeles i närheten. Men riktigt så var det ju inte, men nästan. Försökte iaf öka takten något.

Simmade in på 1:07. Är helnöjd med resultatet! Är också nöjd över att simningen är gjord!
Ett stort tack till mina ständiga supporters och följeslagare; Mathilda & Micke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar