onsdag 30 juni 2010

Begravning


Har idag varit på begravning av min pappas farbror, John. Alltid lika sorgligt med begravningar. Vacker musik och sång, som berör. Mycket fint griftetal av vår pastor! Det var personligt, varmt och samtidigt lättsamt.

På minnestunden var det flera som höll tal och berättade fina minnen om John. Några berättade även att han hade haft sina mörka stunder. Men det har vi väl alla, fast på olika sätt. Ingen är ju fullkomlig! Men som tur är finns det nåd, som en av "talarna" idag sa.

Det jag bl a minns med John är att han alltid var glad och alltid stannade upp och pratade en stund när man mötte honom i kyrkan. Ett minne från när jag var barn, var att han ibland ringde när han hade vägarna förbi med GB-glassbilen. Då fick vi springa ut till vägen och ta emot några glasspaket. Sånt uppskattar man som barn! En av mina bröder åkte ibland med honom i GB-glassbilen.

Det jag också minns är hans glädje när det gällde sång och musik. Han spelade ofta och gärna! Liksom min pappa också gärna gjorde. John spelade gitarr, dragspel och även munspel ibland.

Begravningar är också ett tillfälle då man träffar människor man aldrig sett förut. Man träffar även släktingar som man aldrig har mött förut. Det gjorde jag idag. Jag träffade flera tremänningar (sysslingar) som jag har hört talas om, men aldrig har mött. Kul med sådana möten! Då inser man vad stor släkt man har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar