söndag 26 september 2010

Lidingöloppet 25/9

Då kom äntligen dagen, då det 3 mil långa terrängloppet på Lidingö skulle gå av stapeln. Har längtat till den här dagen!

Väderprognosen tidigare under veckan har varit växlande. Men mestadels har den pekat på regnskurar. Men när dagen väl kom så sken solen och det var varmt i luften, nästan lite åt det ”åskvarma” hållet. Varmt vid starten, men efter ca halva loppet började himlen att mulna på och det började blåsa lite kyliga vindar.

Var på plats i startfållan drygt 5 minuter innan start. Fixade till nummerlappen och sedan gick startskottet!! Starten går på ett stort fält som ganska snabbt smalnar av. Lerigt, men jag lyckades klara mej utan att bli blöt. Benen kändes pigga och laddade! Fick inte upp något bra tempo i början pga. många i spåret som också skulle ta sig runt banan. Försökte hålla 7-minuters tempo, vilket gick bra till en början. Sen smalnade stigen av ytterligare och det blev svårare att hålla tempot. Svårt att komma förbi.

Hade som mål att ligga på en medelhastighet runt 7 min/km för att vara säker på att orka runt och även må bra när jag kom i mål. Men det gick inte att hålla det tempot. Ibland gick det naturligtvis snabbare, typ i en del nerförsbackar, och i uppförsbackarna saktare än så. Medelhastigheten landade på 7:45.

Stannade till väldigt kort på varje vätskestation och drack sportdryck. Drack inte så mycket åt gången, eftersom jag inte hade testat just denna sportdryck innan. Lite orutinerat. Tänkte i alla fall att det är lika bra att fylla på med energi från början så inte krafterna börjar att ta slut för fort.

Många backar, både uppför och nerför. Små och stora. Efter 15 km, började det bli lite segt i benen. Men tack vare hejarklackar och många människor i spåret så sprang jag på. Väl framme vid vätskestationen vid 20 km, som ligger i målområdet. En mil kvar!!





Träffade på familjen i backen i början av den sista milen. De tyckte jag så pigg ut, och betydligt piggare än många andra som kommit förbi tidigare. Kändes ju bra att höra!

Hade från början inte satt upp något tidsmål för loppet, men efter ca 23 km upptäckte jag att jag nog skulle hinna innan 4-timmarsgränsen. Mycket nöjd med min GPS-klocka! Koll på både tid, tempo och distans.
Så då började jag öka tempot något. Gick definitivt uppför Abborbacken och Karins backe. Ingen direkt tid att spara på att försöka springa hela vägen upp. Sliter mer på kroppen än jag sparar tid.

Efter Karins backe var det ca 2 km kvar till mål. Då kände jag att det här kommer att gå bra. Det här kommer jag att klara!! Underbart! Det var en så’n skön känsla att först höra hejarklacken och förstå att det inte är långt kvar och sedan se Grönsta gärde skymta fram mellan träden i den sista nerförsbacken. Här kommer lilla jag inspringande i mål efter 3 mil. Ofattbart!

Kom i mål på 3:56.


Har nu klarat av mitt träningsmål för 2010: EN SVENSK KLASSIKER
Lidingöloppet: 30 km. Tid: 3:56. Medelhastighet: 7:45. Medelpuls: 165

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar