måndag 13 februari 2012

Fotokurs






















Utsikt från parken vid muséet in mot stan.

Vår andra träff gick av stapeln igår. Solig och fin dag! Vi började med att samlas inomhus för en kort repitition av bl.a. bländare, slutartid och ISO. Sedan pulsade vi på oss varma kläder och begav oss ut. För även om solen sken, så var det ca -7 grader ute. Och det blir lätt kallt när man står still mycket.

Vi fick några uppgifter att göra. Vi skulle experimentera med olika bländare och slutartider. Likaså se vad olika ISO-tal kan göra med bilderna. Vi testade även att ändra exponeringen, ljusare eller mörkare bild. Jag knäppte drygt 100 bilder. Testade så mycket jag kunde. Meningen med uppgiften var inte att ta så fina bilder som möjligt, utan att lära sig mer om de olika inställningarna i kameran.

Väl tillbaks inomhus så lånade vår lärare några minneskort och vi tittade på bilderna tillsammans. Vi fick se hur bilderna såg ut vid olika bländare och slutartider. En del blev riktigt fina och andra bilder var bara bilder för att experimentera.

Vi fick "läxa" till nästa gång: Att vara ute och fotografera och träna på de olika inställningarna. Vi får se hur jag hinner med det...veckan är rätt så fullbokad med andra aktiviteter. Men jag ska göra mitt bästa för att få tiden att räcka till även till detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar